Crisisvoorbereiding
Acute zorg moet altijd bereikbaar en beschikbaar zijn, ook tijdens rampen en crises. Dit vraagt om een goede voorbereiding. Met afstemming over taken en verantwoordelijkheden, en door op te leiden, te trainen en te oefenen (OTO).
Een goede voorbereiding begint bij een continuïteits- en crisisplan. Wat doe je bijvoorbeeld als je systemen uitvallen? En wat betekent dit voor de zorgorganisaties waarmee je samenwerkt? We bespreken deze plannen regelmatig, zodat iedereen voorbereid blijft. Ook oefenen we regelmatig met elkaar, zodat iedereen bij een ramp weet wat hij van een ander kan verwachten en mag vragen. Ketenbrede oefeningen worden in afstemming met de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) georganiseerd.
Landelijke kaders crisisbeheersing
- Landelijk beleidskader 3.0 Risicomanagement & Crisisbeheersing voor de zorg, Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO)
Het beleidskader geeft de kaders weer waar verschillende gremia op landelijk en regionaal niveau aan moeten voldoen om zich voor te bereiden op rampen en crises. - Kwaliteitskader Risicomanagement, Crisisbeheersing en OTO 3.0
In dit kwaliteitskader staat wat zorgorganisaties minimaal moeten doen om zich goed voor te bereiden op rampen en crises.
Maurice Peters
- Adviseur crisisbeheersing en OTO
- 06 31108276
- maurice.peters@azo.nl