11 april

Deze verhuizing scheelt 300 ambulanceritten

Een verhuizing is vaak stressvol. Hebben we écht aan alles gedacht? De Huisartsenpost Velp verhuisde begin dit jaar naar Rijnstate. Wat zijn de eerste ervaringen?

 

Voor echte verhuisstress was weinig tijd. ‘Op 21 januari sloten we onze laatste dienst af in Velp,’ vertelt Inge Nuijten (kaderarts Spoedzorg van Onze Huisartsen). ‘Om 17.00 uur dezelfde dag gingen we hier al open. Dat ging echter vlekkeloos.’ De sleutel tot succes zit volgens Inge in de grondige voorbereiding. Een kernteam van doktersassistenten en huisartsen hadden daarin het voortouw. Een deel van dat team hield zich bezig met de inrichting van de nieuwe post, een ander deel met de invulling van de diensten.

 

300 ambulanceritten minder

Inmiddels is de nieuwe post drie maanden open. Ziet Inge al voordelen van de verhuizing naar de Spoedeisende Hulp (SEH) van Rijnstate? ‘Dit scheelt naar verwachting jaar per 300 ambulanceritten van Velp naar Rijnstate. Daarnaast is het fijn om met artsen van de SEH te overleggen. Na afloop van je dienst kun je nog even binnenlopen, bijvoorbeeld met de vraag hoe het met de patiënt gaat die je hebt ingestuurd. En om samen terug te kijken: heeft de patiënt de juiste zorg door de juiste professional gekregen?’

 

Zorgen

De SEH zelf was enthousiast over de komst van de Huisartsenpost. Maar ze hadden ook zorgen, geeft Inge toe. Komen er niet méér patiënten naar de SEH nu de drempel lager lijkt. De SEH zit in de nieuwe situatie immers achter dezelfde voordeur. ‘Gelukkig blijkt dat niet het geval,’ zegt Inge. ‘Sterker nog, we vangen de mensen die zonder afspraak komen op bij de huisartsenpost. Dit betekent dat mensen niet meteen naar de SEH gaan, maar eerst door ons gezien worden. Slechts 15 tot 20 procent van deze mensen verwijzen we door naar de SEH.’

 

Twee nieuwe functies

De verhuizing is meer dan een nieuw onderkomen. De huisartsen hebben de verhuizing ook aangegrepen om de zorg verder te verbeteren. ‘We hebben twee nieuwe functies toegevoegd aan het team: de fysieke triagist en de physician assistant. De fysieke triagist vangt mensen op die niet bellen, maar gewoon komen. Enkele collega’s hebben hiervoor een speciale training gevolgd. Die werkwijze bevalt erg goed. We kunnen de binnenlopers beter helpen. Soms is alleen geruststelling al genoeg. Uiteraard vertellen we mensen wel dat ze de volgende keer beter eerst kunnen bellen. Daarnaast vinden de triagisten het leuk, ze hebben nu veel meer contact met patiënten. De andere, nieuwe functie is de physician assistant. Deze collega doet zelfstandig consulten. Dat scheelt natuurlijk in de werkdruk voor de huisartsen. Dat verhoogt weer het werkplezier.’

 

Te snel

De verhuizing en de nieuwe werkwijze werpen hun vruchten af. Zijn er dan helemaal geen nadelen? ‘Soms zijn we te snel,’ lacht Inge. ‘Als we nu een patiënt naar de SEH sturen, dan is die patiënt er binnen twee minuten al. Zo’n patiënt staat daar echter nog niet in het systeem. Hier is de SEH nog onvoldoende op ingesteld. Daarnaast vinden de mensen in Velp het natuurlijk jammer dat de post daar is verdwenen. Maar als ze eenmaal hier zijn geweest, vinden ze het geen probleem meer.’