Landelijke kaders

Voor de acute zorg in onze regio gelden duidelijke kaders en richtlijnen. Deze zijn vastgelegd in de algemene maatregel van bestuur (AMvB) acute zorg en de bijbehorende ministeriële regeling die sinds 1 januari 2022 van kracht zijn. De AMvB is onderdeel van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en stelt eisen aan de beschikbaarheid en bereikbaarheid van acute zorg en de voorbereiding daarop. Het ROAZ Acute Zorgregio Oost past de richtlijnen uit de AMvB toe en maakt afspraken over:

 

  • Bereikbaarheid van acute zorg (in relatie tot de bereikbaarheidsnormen).
  • Maatregelen om de druk op de acute zorg te verminderen (gelet op beschikbaarheid).
  • Beschikbaarheid van acute zorg, ook in periodes waarin de zorgvraag hoger is dan normaal of de beschikbaarheid van medewerkers beperkter is.
  • Inzicht in welke zorgaanbieder welke specifieke competenties, expertises en faciliteiten heeft en de voor dat inzicht te verstrekken informatie.
  • Inzicht in de actueel beschikbare capaciteit voor acute zorg en intensive care.
  • Inzicht in opleidingsinspanningen.
  • Crisisplannen van zorgaanbieders die een taak hebben in het kader van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
  • Het realiseren van volumenormen.

 

Onderdeel van de AMvB is het wijzigen van het aanbod van acute zorg.

 

Kaders voor de organisatie van de acute en opgeschaalde zorg

De AMvB vormt de basis voor andere richtlijnen en kwaliteitskaders voor de organisatie van acute en opgeschaalde zorg.

  • Kwaliteitskader Spoedzorgketen
    Het kwaliteitskader beschrijft de minimale vereisten voor de regionale organisatie van de spoedzorg én hoe partijen in de zorg met elkaar samenwerken om iedere patiënt met een spoedzorgvraag goede kwaliteit van zorg te bieden, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Het kwaliteitskader biedt ruimte voor ontwikkeling en regionale invulling.
  • Landelijk beleidskader Crisisbeheersing en OTO 2.0
    Het beleidskader geeft de kaders weer waar verschillende gremia op landelijk en regionaal niveau aan moeten voldoen om zich voor te bereiden op rampen en crises.
  • Kwaliteitskader Crisisbeheersing en OTO 2.0
    In dit kwaliteitskader staat wat zorgorganisaties minimaal moeten doen om zich goed voor te bereiden op rampen en crises.